Adakah harus menjamak solat dalam keadaan selain musafir?
Ya. Diharuskan menjamak solat kerana keuzurankeuzuran berikut:
- Jamak kerana hujan dan lumpur
- Jamak kerana sakit dan takut
- Jamak kerana hajat dan sebarang kepayahan yang timbul.
Ini adalah berdasarkan pendapat para ulama antaranya :
- Imam ‘Atho’, Imam Malik dan Imam Ahmad, Qadhi Husain (bermazhab Syafi’ie), al-Mutawalli (bermazhab Syafi’ie), ar Ruyani(bermazhab Syafi’ie) dan al-Khattabi, mereka berpandangan; “Diharuskan menjamak solat kerana uzur sakit atau kerana keuzurankeuzuran lain yang seumpamanya”.
- Imam Ibnu Sirin, Ibnu al-Munzir, al-Qaffal(bermazhab Syafi’ie), asy-Syasyi al-Kabir (bermazhab Syafi’ie) dan Ibnu Syabramah, mereka berpendapat; “Harus menjamakkan solat ketika dalam negeri (yakni tanpa bermusafir) jika ada suatu desakan atau keperluan asalkan tidak dijadikan kebiasaan”.
- Mereka berdalilkan hadis dari Ibnu ‘Abbas yang menceritakan; “Rasulullah s.a.w. telah menunaikan solat Zohor dan Asar dengan menjamakkan (kedua-duanya) di Madinah, tanpa sebab ketakutan dan juga tanpa sebab musafir” Dalam riwayat lain; “…tanpa sebab ketakutan dan tanpa sebab hujan”. Ibnu ‘Abbas ditanya; “Kenapakah baginda melakukan demikian?”. Beliau menjawab; “Baginda tidak mahu memberatkan umatnya” (Hadis Riwayat Imam
Muslim). (Pedoman Pesakit, hal 136-139)
Sumber: 120 PERSOALAN PRAKTIKAL SOLAT JAMAK DAN QASAR Oleh: Ustaz Zulkarnain Dollah dan Ustaz Azhar Yahya
0 comments:
Post a Comment