Hukum solat jamak kerana menjalani rawatan bagi penyakit kronik di hospital

Thursday, September 17, 2009

 

Apakah hukum solat jamak kerana menjalani rawatan bagi penyakit kronik di hospital?

Mesyuarat Jawatankuasa Perunding Hukum Syara' (FATWA) Negeri Selangor (2001) telah bersetuju memutuskan bahawa :

  • Harus sembahyang Jamak kerana rawatan yang memakan masa yang lama.
  • Hukum ini juga terpakai untuk pekerja-pekerja yang tidak dapat meninggalkan tugasnya kerana sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan seperti doktor yang bertugas di wad ICU , dan seumpamanya yang terpaksa bertugas tanpa had masa dan lain-lain "dharurat".
  • Keharusan tersebut hanya dikhususkan pada masa berlaku "dharurat" tersebut sahaja , tidak terpakai pada masa sihat atau hari yang tiada rawatan atau ketika tidak bertugas.Keputusan ini adalah berdasarkan kepada hujahhujah seperti berikut :
  1. Mengikut pendapat Mazhab Syafie, harus jamak sembahyang kerana musafir atau dengan sebab hujan secara jamak takdim sahaja, apabila dilakukan sembahyang itu secara berjamaah di masjid yang jauh daripada rumahnya, mengelakkan kesusahan untuk pergi ke sana, aka (berdasarkan keringanan tersebut) harus menjamakkan sembahyang sama ada taqdim atau ta’khir bagi orang yang sakit.
  2. Mengikut keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kali ke-14 pada 22-23 Oktober 1985 menyatakan bahawa dalam Islam uzur syarie adalah diertikan seperti berikut :-
  • Keuzuran yang diluar kuasa seseorang untuk mengatasinya seperti penyakit kronik, menghadapi hujan , ribut dan taufan
  • Keuzuran yang bersabit dengan keluarga atau saudara yang sakit tenat yang tiada harapan untuk hidup yang perlu diziarahi.
  • Keuzuran berkenaan dengan berkemungkinan berlaku kerosakan bahan perusahaan yang ditinggalkan semasa menunaikan fardhu jumaat.
  • Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Kali Ke-49 pada 19 September 2000 memutuskan bahawa hukum solat jamak kerana rawatan penyakit kronik yang memakan masa yang lama seperti menjalani rawatan hemodialisis bagi penyakit buah pinggang dan seumpamanya adalah harus. Daripada kesimpulan di atas, dapatlah dirumuskan bahawa menjalani rawatan penyakit-penyakit kronik seperti hemodialisis bagi penyakit buah pinggang dan seumpamanya adalah dikira uzur syar’ie yang di luar kuasa seseorang untuk mengatasinya. (Keputusan Fatwa Negeri Selangor 2001 / Pedoman Pesakit, hal 137)


Sumber: 120 PERSOALAN PRAKTIKAL SOLAT JAMAK DAN QASAR Oleh: Ustaz Zulkarnain Dollah dan Ustaz Azhar Yahya

0 comments:

Post a Comment

 
◄Design by Pocket