Jamak taqdim atau jamak ta’khir?

Thursday, September 17, 2009

 

Yang mana lebih afdhal, jamak taqdim atau jamak ta’khir?

  • Jika si musafir sedang dalam perjalanan pada waktu solat pertama dan berhenti pada waktu solat kedua, maka jamak ta’khir lebih afdhal.
  • Jika ia berhenti pada waktu solat pertama dan berjalan pada waktu solat kedua maka jamak taqdim lebih afdhal kerana mengikut sunnah Rasulullah dan lebih selesa kepada si musafir.
  • Rasulullah SAW apabila Baginda turun berehat selepas gelincir matahari, Baginda menjamakkan Rasulullah bila mula bertolak atau berhenti rehat sebelum masuk waktu pertama
    (zohor/maghrib), Baginda akan solat jamak takhir, sekarang kita qasadkan atau sematkan dlm hati nak solat jamak takhir...ok Sebab zohor tak masuk lagi dan kita nak terus jalan dah.. Nak jamak taqdim ker takhir yea ? solat Zohor dan Asar secara jamak taqdim (solat Zohor dan Asar di dalam waktu Zohor) dan apabila Baginda turun sebelum gelincir matahari baginda melakukan solat jamak takhir (solat Zohor dan Asar di dalam waktu Asar). (Mughnil Muhtaj, jil 1 hal 381 / Fiqh Al-Ibadah, hal 273 / Hukum dan Persoalan Solat Jamak dan Qasar,hal 94, Al-Muktamad, jil 1,hal 479)


Sumber: 120 PERSOALAN PRAKTIKAL SOLAT JAMAK DAN QASAR Oleh: Ustaz Zulkarnain Dollah dan Ustaz Azhar Yahya

0 comments:

Post a Comment

 
◄Design by Pocket